For en fodboldspiller er der lidt andre pensionsvilkår end for de fleste af os. Langt de fleste fodboldspillere lægger nemlig støvlerne på hylden omkring de 35 år. Og hvad skal man så give sig til? Har man ikke været god nok til at spare op, så er man nødt til at give sig til noget nyt.

Der er flere muligheder for en pensioneret fodboldspillers videre karrierevej. Flere vælger at gå modelvejen eller blive træner for en andet fodboldhold, men andre er begyndt at gå en mere miljøvenlig vej – og i en tid, hvor klimaet er under hård belastning, så er det også god markedsføring for fodboldspillernes privatperson at satse på bæredygtighed.

Fodboldhold med trøjer af havplast

Blandt de fodboldspillere, der er begyndt at overveje fremtiden inden for bæredygtige virksomheder, er den franske midtbanespiller Mathieu Flamini. Han og forretningspartneren driver en virksomhed, der forsøger at lave alternativer til olie som brændstofsmiddel.

Det er ikke bare fodboldspillere, der personligt gør en indsats. To af verdens største klubber, tyske Bayern München og spanske Real Madrid, har nemlig lavet et nyt, bæredygtigt projekt i samarbejde med deres trøjesponsor Adidas. De har lanceret nogle spillertrøjer, der blandt andet er lavet af plasticrester, der bliver fundet i havet. Projektet er lanceret sammen med en kampagne, hvor de medvirkende blandt andre tæller Xabi Alonso fra Spanien og den brasilianske forsvarsspiller Marcelo.

Naturligvis er denne slags investeringer i et usikkert marked ikke garant for succes. Flere fodboldspiller har da også slået fejl i deres miljøvenlige initiativer. Blandt andet Manchester United-legenden Gary Neville, der tilbage i 2010 forsøgte at opkøbe den grund, hvor ”The Teletubbies” blev optaget. Planen var, at han ville lave det om til en miljøvenlig park, hvor der skulle være vindmøller og turbiner, der skulle producere vindenergi til et større område. Dette projekt blev dog skudt i sænk af de lokale i området, der ikke ville lægge nabogrund til de larmende vindmøller. Ikke desto mindre bevidner det, at flere fodboldspillere er begyndt at vise omtanke for den fremtid, som de både giver videre til deres børn, men også de fans, der trofast har fulgt dem i karrieren.