Shortcut to sustainable experiences

Mærkning

Mærkning

GoGreen løfter vi barren højt. Vi vil gerne kunne inspirere og motivere flere til at både indkøbe og købe bæredygtigt, derfor vil vi også gerne kunne præsentere kvalitet hvor end du finder et GoGreenkort og en GoGreenby.

For at sætte barren højt vælger vi at samarbejde med eksperter inden for de forskellige bæredygtige områder. Vi er ikke ingeniører eller økologiske landmænd selv, derfor har vi også gode netværk med folk som er eksperter på hver deres felt.

Nedenunder har vi opsat de folk vi samarbejder med under hver af vores symboler, miljø (/produkter), sociale, klima (/drift):

 

Miljø (/produkter):


Mærkning -01 

Går du efter miljømærkede og økologiske produkter, er det her du skal handle. Butikker med dette mærke har over 70 % af slagsen.

Det er blandt andet disse mærker du skal kigge efter: 

Blomsten   Demeter _logo  Oe -maerket

 

 Klima (/drift):


Mærkning -03 

Her er de virksomheder som har klima-/energicertificeringer eller kan dokumentere at de har en gennemgribende handlingsplan.

Det er blandt andet disse certificeringer du skal spørge efter i virksomheden:

Groen Butik Logo Svanemrke _NM

 

 Sociale: 

 

Mærkning -01

Hjertet viser virksomheder der arbejder ud fra sociale principper og fx handler med Fairtrade eller har en handlingsplan for marginaliserede grupper i samfundet (fx ansatte med psykiske lidelser).

Kig blandt andet efter disse mærker i virksomheden/butikken:

Fairtrade1

 

I denne kategori er stedets profil og værdigrundlag en stor faktor til udvælgelsen til GoGreen. Derfor kan det være at du ved et besøg på sådan et sted skal spørge ind til profilen eller undersøge deres hjemmeside for mere information.

Som udgangspunkt skal man som sted på GoGreenkortet minimum kunne opfylde kravene i en af kategorierne, men det er også muligt at nogle steder kan have både økologiske og Fairtrade-produkter og derved komme op på de 70 % sammenlagt.

Symbolerne du finder ud for hver enkelt virksomhed/butik er derved vejledende for hvilken profil og bæredygtig tankegang virksomheden/butikken har og efterlever.